Alla inlägg under januari 2009

Av Fredrik Bohlin - 31 januari 2009 21:22

Jag hade kännt ett pirr i magen en längre tid. Förhoppningarna var höga och surret gick på stan. Ösmofolket skulle ses på pindos och nynäsfejjorna skulle ansluta på Mixs. Med facit i hand fick nog både jag och publiken det som var beställt - en tät match i högt tempo, farliga målchanser, vackra flippmackor och en vacker höfttackling.


Kirill visade att han kommer vara en spelare att lita på och han visade att han, med en sådan tackling, ska vara en spelare motståndarna ska frukta.


Vallentuna öppnade precis som väntat, i hög fart, bra spel och vi var helt tillbakatryckta i första bytet. De två första perioderna var till Vallentunas favör, men ju längre tredje perioden led, desto mer mattades deras rappa ben av. Vi fick längre och längre spelsekvenser i deras zon och vi hade kunnat med lite tur avgjort matchen.


Jag skrev i förra inlägget om Daniel Garpsäters fruktade bössa. Nu var det Tobias Petterssons tur att visa ett tungt skott. Jag, som stod i skottets riktning, hann fundera på om det var en repris i slow-motion. Sedan tog pucken på min klubba och in i mål - 3-3 var ett faktum.


 Det var mycket skönt att se att vi kunde visa upp bra spel i hög fart. Allt var givetvis inte perfekt, vilket det aldrig är, och än finns mycket att arbeta med. Vi får se om det blir några fler möten med Vallentuna denna säsong. Om så är fallet ska vi vara ännu bättre förberedda, ännu bättre samspelta med en än högre diciplin. 


Nu är det bara att skaka av sig denna enpoängare. Nästa match är ytterligare en tuff drabbning, i ett annat toppmöte, mot Lidingö. Vi kommer inte ha hemmapublikens stöd denna gång, men jag vet ett par trogna supportrar som kommer följa med och jag räknar med ert fortsatta starka stöd.


Tack publiken som kom igår, tack ni som följde matchen på håll! Vi ses nästa match!

Av Fredrik Bohlin - 30 januari 2009 16:41

Just nu är maten i ugnen och äggklockan ringer snart. Under tiden ska jag försöka få ner ett par ord inför matchen.


Först och främst truppen. Det har funnits, i alla fall för min del, frågetecken kring Alberts Ilsko, Niklas Norrljung och eventuella nyförvärv. Till kvällens match återkommer Alberts från spel med djurgårdens j20. Förhoppningsvis har han fått spela och fått upp ett tempo som gynnar hans spel i kvällens match. Nille spelar ikväll och vi har inte fått några signaler på att han imorgon skulle lämna oss för spel i annan klubb (som ni vet spelade Nille med vita hästen första halvan av denna säsong).


Kvällens glada nyhet är att ni kommer få se ett nyförvärv, som för första gången spelar i Nynäströjan.  Han kommer helt klart tillföra mycket till laget och jag ser mycket fram emot att spela med honom.  Välkommen!


Om ni undrar varför jag inte skriver något namn är det antingen för att jag vill hemlighålla namnet, eller att jag inte kan stava till det.


 Vidare till matchen räknar jag med att det kommer vara fart och fläkt från start. Vallentuna är ett mycket kompetent hockeylag med god rutin. De gör många mål och släpper in få. Nu ringde äggklockan så jag hinner inte gå in mer på detalj kring matchen. Vi ses om ett par timmar - i Folkets Hall.

Av Fredrik Bohlin - 29 januari 2009 07:24

Daniel 'Afro' GarpsäterOnsdagskvällen gick åt att äta ljuvlig middag hos föräldrarna, med ett givet samtalsämne - hockey. Nu ska jag dock inte berätta vad som sades, utan jag ska skriva vad jag gjorde då jag lämnat föräldrarna.


Självklart hade jag totalt glömt bort den avtalade tiden,  men som en väckarklocka någonstans där uppe fick jag en rysning längs kroppen i kombination med en stor bild av ett afro - jag var påmind. Jag ska vara toastmaster på sommarens stora händelse - Daniel Garpsäters bröllop.  Det kommer bli ett ljuvligt augustibröllop ute på landet i en mycket vacker kyrka. Daniels föräldrarhem ligger på gångavstånd från kyrkan och jag misstänker att Daniel någonstans i området en gång stod med puck och klubba och övade in sina fruktade handledsskott.


Vi satt i alla fall och la budget vilket inte är det roligaste då det kommer till planering. Nu är den biten klar och spenderandet kan börja!

Av Fredrik Bohlin - 27 januari 2009 15:54

Tänk att även en hockeyspelare i division två måste betala räkningar. Nu är de avklarade och högen av räkningar ligger nu i smulor framför mig. Härligt.


Det är tur att vi, i Nynäs Hockeys alag, har en mycket generös materialbudget. Det finns absolut ingenting att klaga på från spelarhåll över den oerhört goda tillgången till material och materialare. Jag har svårt att tänka mig att det finns bättre materialare än de vi har. Ja, det ska väl vara de gånger slipningen strular och jag slår en indianare. (Helt klart slipningens fel).


Nu är klockan fyra och det är bara ett par timmar kvar till träningen. Eftersom fönstret för övergångar stänger snart väntar jag mig nästan information i frågan på kvällens träning. Lite information har jag redan fått, men jag avvaktar med att skriva för att inte stilla er nyfikenhet!


För att tillfredsställa er läsares törst efter rykten kan jag skriva att jag fått bekräftat att en person i, eller kring, laget väntar barn. Ja, nu är det förstås hans dam som väntar barnet, men jag har en känsla av att han var inblandad i skapandet. Jag gratulerar dig, åter igen! När du behöver barnvakt finns det ester, letter, slovaker med flera att nyttja.

Av Fredrik Bohlin - 26 januari 2009 11:56

Söndagsträningen var lugn och skön, fylld med tävlingar och skratt. Att döma utifrån söndagsträningen är det svårt att förstå att allvaret nu börjar närma sig. Vi har, i skrivande stund, förlorat två matcher i alltvåan. Båda förlusterna kom mot de lag vi möter i de två nästkommande matcherna.


Snart närmar sig stängningen av alla transfers. Det ska bli mycket intressant att se vad som händer innan den 31a januari, då det stänger. Det är ett par frågetecken som, i alla fall för mig, ska klaras ut. Sedan vet jag vilket lag vi har resterande del av säsongen. När jag vet, vet ni!


"Våga förlora -
så vinner du",

Henrik Hill?

Av Fredrik Bohlin - 24 januari 2009 18:35

Nu är det förstås inte morgon, utan god  morgon säger jag till oss själva. Efter att ha haft en relativt enkel resa senaste tiden har vi uppvisat antydningar till att ha blivit bekväma. Nu mötte vi ett hungrigt hemmalag som verkligen ville vinna. All heder åt de och att de lyckades fokusera, i huvudsak, på spelet och inte på det runt om kring.


Vi, å andra sidan, kom inte upp i den klass jag vet att vi behärskar. Vi hade inte den nogrannheten och den diciplinen som krävs för att vinna jämna och tuffa matcher. Det är ändå skönt att åka denna två och en halvtimmes-resan hem med en poäng bärgad.


Denna match kommer vi ha stor nytta av till hemmamötet mot Vallentuna, nästa vecka. Vi kommer då, liksom Östervåla var gentemot oss, ett lag som jagar och har allt att vinna - med hemmapublikens starka stöd. Det är därför extra roligt att läsa "NHCFAN"s gästboksinlägg som uppmanar till fler på läktaren.


Jag tvivlar inte en sekund på att det kommer fyllas på ytterligare, på läktaren, i mötet mot Vallentuna. För varje hemmamatch har det nu inkommit fler och fler människor. Att det nu blir hemmamatcher på fredagar kommer definitivt  inte göra saken sämre. Jag välkomnar och tackar er, den framtida, nutida och dåtida publik!


Nu är det en träningsledig dag och då har den fyllts av jobb och nu är det dags för en avslappnande bastu för den här gamla gubbkroppen.

Av Fredrik Bohlin - 20 januari 2009 23:52

Jag hade räknat med mer mostånd från Norrtälje. Det uteblev helt och hållet. Nog om matchen och vidare till mig.


Jag är åter igen en porslinslirare. Ljumskskadorna är över, men nu har det varit magsjuka, förkylning, mastodonthuvudvärk och idag fick jag ett blåmärke på armen. Inte bra, inte bra.


Idag fick jag starta på bänken - helt korrekt eftersom jag inte tränade igår. Jag kan inte påstå att jag tycker om att bänka. Det är gräsligt, men det ger bra energi och ilska tills tillfälle ges ute på planen. Oturligt nog, för min del, ledde det till en indianare. Den resulterade inte i baklängesmål så jag slapp ta tabletter hur Jeppe G's berömda medicinburk.


När du sitter på bänken måste du tänka på att använda din energi till att påverka laget positivt, peppa de andra och försöka ha ett positivt kroppsspråk så du inte ger intrycket av att vara en 10-åring som inte får lördagsgodis. Jag vet inte hur väl jag lyckades idag, men det var nog inte allt för illa.


Åter till matchen? Norrtälje hade, enligt rykten, hela nio ordinarie spelare borta. Denna finanskris lämnar kraftiga spår efter sig, i bland annat mystiska sjukdomar. Det är epidemi efter epidemi. Det mystiska sjukdomar, mastodonthuvudvärk och blåmärken på armar.


Lyckligtvis har vi, ta i trä, klarat oss väl. Vi har en bred trupp som kan hantera viss frånvaro.


Jag tycker om att vinna, men just nu längtar jag tills vi ställs mot riktigt bra motstånd där vi alla måste kämpa arslet ur oss för att ens ha en chans till poäng. Ursäkta språket. Jag hoppas att denna match kommer redan på fredag. Om inte kommer den garanterat nästa vecka, hemma, mot Vallentuna.


Våran allas Biffen bad mig att hälsa er att han var missnöjd med kvällens spel (rätta mig eftersom jag citerar dig fel). Andra var glada att de inte var tvingade att betala för att se kvällens match. Kom nästa fredag, säger jag, och se en riktigt bra match!

Av Fredrik Bohlin - 20 januari 2009 09:13

Ursäkta tiden mellan inläggen. Jag ursäktar i alla fall mig själv då jag legat i kraftig huvudvärk och knappt kunnat öppna ögonen. Nu när jag är ursäktad kan jag fortsätta med inlägget.


Idag väntar en hemmamatch mot Norrtälje, som bekant. Jag avvaktar och ser om jag ska spela eller inte. På grund av min mastodonthuvudvärk tränade jag inte igår och jag sitter nu och väntar på herr Spath's telefonsamtal för att ge grönt ljus till att jag kan spela. Förhoppningsvis får, kan och gör jag även det. Annars möter ni mig på läktaren!


När jag väl satte igång och jobbade igår, då huvudvärken släppt, färdigställde jag och Kim Fransman Malin Carlssons hemsida. Ta er en titt på Malins Dansstudio om ni känner för det. Sett till den tidspress som fanns är jag helt klart nöjd med resultatet. Jag har med min fantastiska frånvaro av estetisk kunskap absolut inte haft någonting med designen att göra. Mitt jobb har varit att få allting att fungera.


Tro dock inte att det där är den slutgiltiga versionen av hemsidan. Det kommer att tillkomma mycket.


Åter till kvällens match. Norrtälje förlorade sin senaste match med 5-10. Detta efter att ha haft ledningen med både 4-1 och 5-3. Om vi vill tro deras hemsida står det att de endast släppte in ett mål i 5mot5-spel. Ikväll ska vi alltså utnyttja våra pp-chanser och definitivt inte underskatta Norrtälje IK.

Ovido - Quiz & Flashcards